Jako kierowca z pewnością niejednokrotnie dokonywałeś wymiany opon w swoim pojeździe. Zazwyczaj czynność ta ma miejsce dwa razy w roku, opony zmieniamy bowiem na sezon zimowy oraz bezpośrednio po jego zakończeniu. Odpowiednio dokonany zabieg jednak, nie kończy się jedynie na wymianie ogumienia, koła muszą zostać także wyważone. Co to znaczy? Na czym to polega? W dalszej części postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości oraz pogłębić Twoją wiedzę na ten temat.
Metody wyważania opon
Warto widzieć, że najmniej skomplikowane sposoby zawsze są najwłaściwsze. W tym przypadku będą to ciężarki (naklejane – do felg aluminiowych lub nabijane – do felg stalowych). Przekładane opony powinny zostać wyważone, ponieważ w innym wypadku nie posiadają one odpowiedniej przyczepności do nawierzchni, co może stwarzać duże zagrożenie. Następuje wówczas utrata płynnej trakcji, utrudnienie i znaczne pogorszenie procesu hamowania, zaburzenie sterowalności oraz kierowalności. Co więcej należy wspomnieć, że w wyniku niewyważenia kół – występuje dużo szybsze zużycie elementów zawieszenia (amortyzator, drążek kierowniczy, sama opona oraz łożysko) i erozja całego pojazdu. W przypadku, gdy nie wyważymy kół, możemy spotkać się z silnymi drganiami kierownicy, które w rezultacie doprowadzić mogą do wypadku, kolizji.
Dobra sterowalność maszyny, którą się poruszamy, powinna stanowić priorytet, ponieważ tylko dzięki stabilnej pracy auta, możemy zapewnić bezpieczeństwo sobie oraz wszystkim innym uczestnikom ruchu. Poza tym, jako kierowca wiesz na pewno, jak istotny jest komfort podczas prowadzenia pojazdu, dzięki któremu jazda po prostu sprawia nam przyjemność.
Nie należy ignorować kwestii wyważenia kół. Są one połączone bezpośrednio z układem hamulcowym, to niezwykle istotne dla kierowcy oraz stanu jego pojazdu, przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.
Podczas prowadzenia auta bardzo ważne jest zachowanie skupienia oraz koncentracji, nie należy rozpraszać się wtedy drgającą kierownicą czy niestabilną osią jazdy samochodu. Wiadomo, iż proces wyważania odbywa się za pomocą specjalnie przeznaczonej do tego celu maszyny i zarówno felgi stalowe, jak i aluminiowe – są traktowane w ten sam sposób (zauważalna różnica zawarta jest jedynie w odważnikach). Co istotne – koło trzeba wyważyć w wielu przypadkach, przede wszystkim po wypadku lub kolizji, ale także w momencie kiedy uderzymy w krawężnik lub wpadniemy w dziurę, czy też po długotrwałym i gwałtownym procesie hamowania, jeździe w błocie, śniegu, wertepach lub nierównej powierzchni i oczywiście, zawsze po wymianie opon!