Charakterystyczny – i jakże irytujący! – pisk wydobywający się spod auta podczas jego zatrzymania to swoiste wołanie pojazdu o pomoc. Regularna wymiana klocków hamulcowych nie jest – jak sądzi wielu kierowców – kaprysem, ale kluczem do tego, by auto reagowało tak, jak tego oczekujemy.
Hamowanie musi być pewne, bez poślizgu i pod pełną kontrolą w każdych warunkach: zarówno latem – i przy wyższej prędkości – jak i podczas deszczowej jesieni czy pozimowym błocie. Grzech zaniechania powoduje często, że kierowcy wierzą w swoistą ponadczasowość klocków hamulcowych stosowanych w ich autach. To jednak motoryzacyjna naiwność; układ ten we wszystkich pojazdach jest narażony na szczególną eksploatację, a co za tym idzie – ponadprzeciętne zużycie.
Działanie klocków hamulcowych
Ok. 40 m – taka jest przeciętna długość hamowania kompaktowego, przeciętnej klasy samochodu wyposażonego w standardowe wyposażenie i jadącego z prędkością ok. 100 km/ godz. Układ podwyższonej jakości – ze specjalnie wentylowanymi tarczami czy rozwiązaniami ceramicznymi – stosowany np. w pojazdach sportowych znacznie drogę ograniczy, jednak w przypadku większości aut spotykanych na ulicach tego rodzaju technologie są przecież nieosiągalne. Owe kilkadziesiąt metrów to często być albo nie być – odległość musi wystarczyć do tego, by bezpiecznie zatrzymać pędzący samochód. Bez sprawnych hamulców to niemożliwe.
Na układ hamulcowy patrzeć trzeba kompleksowo: to zestawienie elementów, które musi ze sobą bezawaryjnie współgrać. Nowe klocki – działając poprzez mocny zacisk wytrącający szybkość samochodu – będą mało skuteczne jeśli samochód wyposażony jest w przestarzałe lub wyeksploatowane tarcze hamulcowe. Stąd tak istotne ich połączenie: wymiana klocków hamulcowych powinna być zawsze poprzedzona staranną weryfikacją stanu tarczy – taką analizę wykonać może wyłącznie dobry, sprawdzony warsztat samochodowy.
Kluczową wartością, na którą trzeba zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe, jest współczynnik tarcia części – z uwzględnieniem działania w konkretnych warunkach pogodowych. Dobry układ hamulcowy – i po serwisie wykonanym przez sprawdzony warsztat samochodowy – powinien działać równie skutecznie niezależnie od pogody. Częstym problemem, który można zauważyć na polskich drogach jest nierównomierność – samochody, szczególnie w sektorze słabszych jakościowo pojazdów – diametralnie inaczej reagują na drodze w zależności temperatury powietrza, stanu nawierzchni czy stylu jazdy. Niewielkie różnice są oczywiście akceptowalne – trudno bowiem oczekiwać, by rozpędzony samochód na oblodzonej powierzchni zachowywał się tak jak na suchej. Jednak wyraźnie odczuwalne zmiany to alarm. Jeśli droga hamowania samochodu w deszczu jest znacznie inna niż standardowa, czas na weryfikację układu – koniecznie wykonaną przez fachowy zakład mechaniki samochodowej.
Hamulcowe zaniechanie motoryzacyjne
Siła zacisków, stopień zużycia poszczególnych elementów, prawidłowy poziom płynu, średnica tarcz – detali, które wpływają na układ hamulcowy samochodu jest wiele. Wszystko sprowadza się jednak do dbałości i regularności. Serwis układu hamulcowego nie może być traktowany jak widzimisię, które trzeba – w dowolnym czasie – spełnić tylko po to, by samochód nie przerażał koszmarnym piskiem. To raczej podstawowy punkt w zestawieniu obowiązków każdego kierowcy. Wymiana klocków hamulcowych oraz tarcz wraz z dogłębną analizą poprawnego działania układu wykonana przez sprawdzony serwis samochodowy przekłada się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo.
Pamiętaj:
- Nie ufaj stemplom. Nawet jeśli Twój samochód przeszedł przegląd całkiem niedawno, a do kolejnego jest jeszcze sporo czasu, wszelkie nieprawidłowe działanie hamulców wymaga szybkiej interwencji.
- Uważaj na styl jazdy. Trwałość klocków hamulcowych wynika nie tylko z konstrukcji czy jakości producenta, ale również tego jak jeździsz. Dynamika, częste i nagłe hamowania powodują szybsze zużycie materiału.
- Zwracaj uwagę na te sygnały! Dłuższa droga hamowania, problemy z przyspieszeniem wywołane zaciskiem, pisk czy odgłos tarcia lub charakterystyczne drżenia kierownicy podczas ograniczania prędkości – wszystko to sygnalizuje, że czas, by auto zostało sprawdzone przez warsztat.